Saturday, February 1, 2014

TIPS: Kawal Diri Bila Putus Cinta

Hai semorang :)
 
Macam macam sebab kita ada bila nak putus cinta. The most cliché is 'You deserve better/I don't deserve you'. HAHAHA! Alasan tu hanya sebagai penyebab untuk kita putus cinta, sebenarnya memang kita dah tak ada jodoh dengan dia sebab tu cinta kita terputus. Ye idok?
 
Tak semestinya bila kenal seseorang je, dia akan jadi milik kita selamanya. Mungkin dia hanya pengajaran untuk kita supaya tak terlalu sayangkan orang yang belum tentu jadi milik kita. Mungkin untuk pengalaman supaya kita tahu macam mana nak handle next relationship so kita takkan lakukan kesilapan yang sama. Mungkin untuk kita bertemu yang lebih baik dari si dia. Mungkin dia hanya tempat kita berteduh kasih sayang sebelum kita jumpa yang betul betul untuk kita.
 
 
CREDIT: GOOGLE
 
Bila hubungan dah terputus dan dah tak boleh nak perbaiki lagi, fikir yang positif. Mungkin ada hikmah disebalik apa yang terjadi. Mungkin dia bukan Mr. Right. Yang penting, kita tak perlu cari Mr. Perfect. Kalau dah sayang, dia tetap akan jadi perfect dekat mata dan hati kita ;)
 
Semuanya terletak dekat kita. Contoh macam kita baru lepas break up, then kita rasa sedih, penat, konfius, asyik asyik nak menangis, tak nak keluar mana mana, terkurung dalam rumah, menangis lagi, dengar lagu sedih sedih sambil teringat dia, rasa lost dan macam macam lagilah drama air mata.
 
Sebenarnya situasi macam ni kita boleh kawal. In other word, kita je boleh control diri kita sendiri. Tapi kita saja biarkan tenaga negative mengalir dalam diri kita merebak dan block tenaga positive untuk masuk. Kita yang biarkan diri kita sengsara merana derita bagai.
 
Cuba kalau tiba tiba dia datang balik dekat korang merayu rayu nak get back together? Mesti tiba tiba korang jadi ceria, terlompat lompat gembira, senyum melebar, dengar lagu rancak rancak sebab mood dah okay kan? See? Time tu korang secara sedar atau tidak dah buang tenaga negative keluar dari korang dan masukkan tenaga positive sebab dalam otak korang dah set, dia datang balik, so everything gonna be just fine. Right? :)
 
If u think u can fix it, then try to fix it or else, go find someone else and the most important thing is, bila dah break up, jangan jadi seseorang yang negative, make yourself happy with something else. Lepak dengan member ke, vacation dengan family ke, apa apa je yang boleh buat love and happy jadi milik korang. Yang penting, ingat Tuhan.
 
Easier said than done of course. Anyhow, u need to remember that YOU HAVE POWER OVER YOURSELF. Korang ada power kawal diri korang untuk happy atau sedih. So CHOOSE WISELY :)
 
 
 
TARIK NAFAS DALAM DALAMM! DAN FIKIR POSITIF! :)
 
 
 
p/s : kadang kadang kena nangis kuat kuat dulu biar lepas segala perasaan lepas tu baru akan tenang.
 
 
 

2 lovebite:

eyqasara said...

Putus cinta ni dah jadi kelaziman dlm kehidupan... lama2 jadi hati kering dah.. hihi.. nice entry.. :)

Turtleman said...

Agak2 terasa nk kawen start la bercinta..itu lebih baik

Related Posts with Thumbnails