Wednesday, June 20, 2012

Berhati hati dengan TIN minuman!

Salam semorang ;)

dah baca dekat facebook or dekat mana mana pasal tin minuman? kalau belum meh sini baca...

gambar :  google.

Pada hari minggu, sebuah keluarga bertemasya dengan membawa beberapa tin minuman. Pada hari Isnin, dua anggota keluarga dibawa ke hospital dan ditempatkan di Ruang Intensive Care Unit (ICU). Dia meninggal pada hari Rabu. Hasil autopsi menyimpulkan ia terkena Leptospirosis. Hal ini terlacak pada tin minuman yang diminumnya, tanpa menggunakan gelas. Hasil ujian menunjukkan tin tersebut telah terinfeksi urin tikus yang sudah mengering yg mengandung leptospiraSangat dianjurkan agar membilas secara merata bahagian atas semua tin minuman sebelum meminumnya. Tin biasanya disimpan di dalam gudang dan langsung diantarkan ke kedai kedai tanpa dibersihkan. Sebuah penelitian menunjukkan bahwa bahagian atas semua tin minuman lebih terkontaminasi dibandingkan tandas awam (penuh kuman dan bakteri.) Jadi, bersihkan dengan air sebelum memasukkannya ke mulut untuk menghindari segala jenis kecelakaan fatal.

setiap kali keluar dengan bf tia kalau minum air tin confirm dia akan ingatkan untuk bersihkan dulu permukaan tin minuman tu. ouhh! inilah sebab dia! sooooo bahaya! thanks by the way hubby sebab selalu ingatkan! :D 

and yeah, sometimes kalau penat sangat mendaki tangga nak pergi class kat UiTM tu, terus pergi vending machine beli air tin then terus minum! blerghhh! tak ingat langsung nak kena basuh dulu permukaan tin tu! kena beringat ingat lepas ni! kalau tak bahaya untuk kesihatan dan kecantikan!  hewhewhew.

renung renungkan dan selamat beramal! :)





p/s : dah nak dekat final exam. cepatnya masa berlalu?


2 lovebite:

Botak said...

memang basuh pun biasanya., tapi bukan fikir sebab kencing tikus tapi pasal berhabuk..

Bitt (doubleIS) said...

tu la kena basuh jugak lenkali :)

Related Posts with Thumbnails